Fijn dat je meedoet met de cursus! Er zitten in deze cursus heel wat vernuftige technieken van verschillende goeroes verwerkt, die je inzicht geven in de werking van je mind. Met deze technieken zie je steeds beter wat voor spelletjes je mind met je speelt. Zodra je je mind eenmaal aan de gang ziet, kun je steeds vaker je schouders ophalen en denken: ‘ach, het is maar mijn mind’.

Wat is je mind?

Ik gebruik het woord mind als een verzamelwoord voor al het automatische denken en voelen dat je natuurlijke vrede verstoort. Sommige goeroes hebben het over het ego of over de denkgeest.
Omdat je mind lijkt te praten met je eigen stem, kan het wat tijd kosten om te zien dat jij dit niet zelf bent. Het doel van deze cursus is dat je je mind steeds meer gaat herkennen, in verschillende gebieden van je leven. Als het goed is krijg je gedachten als “Hee, ik denk dit nu wel, maar is dit niet gewoon mijn mind, die me dingen vertelt?”

’Dat heb ik helemaal niet, of dat weet ik allang’

Ook als je al veel gedaan hebt op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, kun je van alles uit de cursus halen. Het kan zijn dat je bij sommige oefeningen of thema’s in eerste instantie denkt: ’Dat heb ik helemaal niet, of dat weet ik allang’. Om zoveel mogelijk uit de cursus te halen, raad ik je aan om ook in deze gevallen de tijd te nemen om rustig naar jezelf te kijken en de oefeningen te doen. Mijn grootste inzichten kwamen vaak op gebieden waarvan ik dacht dat ik het allang wist of dat het niet over mij ging. Soms kost het tijd of herhaling voordat een inzicht zich wil openbaren.

Praktisch

De cursus duurt 7 weken. Elke week bekijken we een aspect van de mind. Je krijgt op vrijdag een inspiratie e-mail met een oefening. Daarnaast krijg je op dinsdag een korte e-mail, als reminder. Als je het fijn vindt kun je me inzichten of vragen mailen. Ik vind het fijn om te horen hoe je de cursus ervaart, dus alle e-mails zijn welkom op laura@www.laurasite.nl

Wanneer de oefeningen doen?

De beste tijd om de mind oefeningen te doen is ’s ochtends voordat je de dag begint, of ’s avonds. Als je gewend bent om dagelijks te mediteren, yoga of andere oefeningen te doen, dan is het goed om de mind oefeningen meteen na je eigen oefeningen of meditatie te doen. Je kunt deze oefening meerdere keren doen, als je dit fijn vindt, maar niet meer dan 1x per dag. Als je in de oefening een voorbeeldsituatie moet nemen, neem dan steeds een andere situatie.

Hoe doe je de oefeningen

Ga rustig ergens zitten, waar je niet gestoord kunt worden. Het is aan te raden om eerst 7 minuten te mediteren of te ontspannen. Je kunt gewoon met je ogen dicht zitten. Adem iets dieper dan normaal, en richt je aandacht op je ademhaling. Verder hoef je niet speciaals te doen. Daarna lees je de tekst uit de e-mail en de vragen die gesteld worden nog een keer door en neem je een paar minuten om antwoorden of situaties omhoog te laten komen. Je kunt de tekst uit de e-mail ook via de mp3 beluisteren. Doe je ogen dicht en ga ontspannen zitten, in een rustige afwachtende houding. Laat de antwoorden als het waren omhoog borrelen, je hoeft er niet diep over na te denken. Als je het fijn vindt kun je er iets over opschrijven.
Na de vragen kun je de oefening doen. De oefeningen kun je beluisteren via een tweede mp3. De links naar de mp3’s staan in de e-mail.

Een meegaande houding

Het is fijn om een open, meegaande houding aan te nemen tijdens de oefeningen. Het kan best zijn dat we naar een bepaald aspect van de mind kijken, terwijl er bij jou andere dingen omhoog komen. Laat je dan meenemen door wat er omhoog komt. Probeer niet krampachtig de oefening te doen, alles wat omhoog komt is prima. Je kunt altijd later nog eens de oefening doen, om nogmaals naar dit ene aspect te kijken, als je dit wilt.

Bedanken

Vergeet niet na afloop jezelf en je mind te bedanken. Je mind werkt veel beter mee, als je hem eert en bedankt. Als je een god of iets hogers hebt waar je in gelooft, vraag dan aan het begin van elke oefening de hulp van deze grootheid, en bedank deze ook na afloop van elke oefening.

Veel succes, ik hoop dat je veel mooie inzichten krijgt, ik heb er alle vertrouwen in!
Warme groet,
Laura